tisdag 7 juli 2009

Samtal med en vän

Yttrandefrihet omfattar rätten att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning. FN:s deklaration formulerar rätten på följande sätt: "Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser". En liknande text finns också i Europakonventionen om mänskliga rättigheter.


Åsiktsfrihet, medborgarens frihet att bilda och hysa åsikter utan statens ingripande.

I Sverige är åsiktsfriheten grundlagsskyddad enligt Regeringsformen där man skriver att "Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad...yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor", samt genom Sveriges upphöjande till lag av den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna där det framgår att "Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser".


Så länge inga namn nämns så bör det alltså inte vara några problem för mig att framföra mina åsikter, tankar och känslor på denna bloggen. Sen om folk väljer att ta åt sig så är det väl upp till dem själva? Jag har så många människor runt mig och vem vet vilka samtal och med vem dessa samtal har ägt rum.


(Men för säkerhetens skulle så kan jag säga att detta inlägg skapades efter att jag och en kompis hade pratat om just yttrandefrihet och åsiktsfrihet för några dagar sedan)

Inga kommentarer: