torsdag 2 juli 2009

Värme, äldre och en själv

Nu har det varit flera dagar med helt otrolig värme. Jag har svettats och jag har sett hur andra människor också lidit i värmen. Det spelar ingen roll vilka kläder du har på dig, kroppen blir kladdig och svetten rinner. Jag är en person som verkligen uppskattar värmen. Men åker man utomlands så går det så mycket bättre att leva i hettan. Då är man beredd och man förväntar sig att det ska vara varmt. Men när det blir så här varmt här hemma så får kroppen någon typ av black out! Dock måste jag säga att vi yngre har det bra trots värmen. Jag minns själv när jag jobbade på ålderdomshem. Stackars gamlingar som måste lida av värmen. Läste om Signe, 95 år, i tidningen. Det kan inte vara lätt att inte klara sig själv riktigt, att inte kunna ta på och ta av kläder. Tur var väl att GT gick in och betalade för att hon kunde få in fläktar i hennes rum. Men att GT gör det till en person räcker inte. Signe är trots allt inte ensam. Det är flera äldre människor som dör under sommaren för att de inte klarar av värmen. De får inte i sig tillräckligt med vätska och kropparna orkar inte hålla ut. Vi måste se till att bättra de äldres tillvara på hemmen. Vi måste se till att det finns fläktar eller annat som ser till att de kan få en behaglig temperatur som inte blir livsavgörande för de äldre.

Men nu får vi andra vara nöjda med solen, för trots att det är ett helvete just nu så blir helvetet större när det är spö i backen. Så njut av solen för man vet aldrig när regnet kommer!

Ciao!

Inga kommentarer: