tisdag 29 januari 2008

Rasism på UG?

Hade idag på UG en het diskussion med kidsen. Vi pratade om människor med utländsk bakgrund och bilden av dem. Det är helt sjukt vilken bild dessa unga människor har. Det märks att kidsen aldrig lämnat och upplevt något annat område än det innanför 50 skyltarna.

Saker som att vi inte bör ta emot dem, de tar våra jobb, de förstör vårt samhälle och det är typ bara dom "svarta" som begår brott.

Att detta är saker som kommer från grabbar som är 15 år skrämmer mig. Att ingen har gett dem något annat än medias bild. Det gör mig förbannad!

Vart tog människovärdet vägen? När slutade man prata om det i hemmet och i skolan?

Det handlar om att vuxna människor, som bör ha upplevt och fått med sig erfarenheter från livet, fortfarande inte kan se alla människors lika värde!

Det handlar om föräldrar till dessa barn som sprider sin okunskap och sin trånga syn på människan till sitt barn!

Det handlar om lärare i skolan som inte vågar ta någon sida! Men genom att hålla käften och acceptera att sånna tankar förs från generation till generation så har de ju också tagit ställning!

De har tagit ställning till rasismen!

Varför är det så svårt för människan att ta till sig av tanken och idéen om alla människors lika värde? Vi alla är ju kött och blod! och utsidan är bara anpassad efter det klimat som vi föds och växer upp i. Det handlar inte om något annat! Inte i grunden i alla fall!

För mig är det självklart att vi ska ta emot flyktingar!
Det handlar om våra medmänniskor, många som kommer från länder där de inte har haft möjligheten att göra valet krig eller inte. De har inte fått möjligheten att leva ett liv i frihet och fred.

Det handlar om de som inte får vara sig själv genom att de har "fel" sexuell läggning eller fel politiska åsikter.

Och det handlar om de som bara vill komma hit för att starta om för att få ett värdigt liv!

Och varför ska vi då neka dessa människor? Ge mig ett enda hållbart inlägg som säger emot tanken om alla människors lika värde!


(Kidsen klarade inte av det)


Sen när vi pratade brottsligheten bland de med utländsk bakgrund så ville kidsen hålla sig till medias bild. Det vill säga att det är jättemånga "svarta" människor som begår brott! Många fler än svenskar.

Men allt det handlar ju bara om att media hellre skriver om något som en "svart" människa har gjort än att smutskasta de vita.

Tittar man till fakta så stämmer inte bilden som media ger. Så där var ytterligare ett argument som jag fick ta kol på!

Jag ska passa på att vara lite samhällskritisk när jag skriver om detta!
För jag tror nämligen att samhället spelar stor roll i det hela!

När det går fel för en människa i samhället, oavsett härkomst så är det väl ett tecken på att samhället inte lyckats tillgodose denna människas behov. Man har inte kunnat ge den människan rätt typ av hjälp eller kunskap, man har inte lyckats med att integrera denna människa i samhällets vett och etikett, etik och moral.
Så många gånger bör skulden ligga på kommunen och samhället och inte bara på personen.

Men jag säger inte alltid att det är så. För nog finns det människor som är väl medvetna om sina val och det är inget man ska komma undan med.


Hur som helst så tror jag faktiskt att diskussionen som hölls på UG gav något. Jag tror att kidsen som satt där fick något att tänka på och reflektera över. För de har nog aldrig fått höra det från den här sidan. Och lyckas man få en som ändrar sig så är det en vinst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ida !

Det är sant ! Håller med dig ang hat mot svarta .


Föresten så undrar jag om du vet nåt om Fillippinerna projektet?

Skulle du kunna mejla mig om det?

jomark_polintan@hotmail.com

=P