söndag 19 april 2009

Bryssel- En resa i sig






Har hunnit med en resa till Bryssel. En resa som var väl behövd och intressant. Det är egentligen otroligt så mycket mer jag lär mig av att vara på plats. Mycket mer än att bara läsa mig till all kunskap. Så den här resan har inte bara gett kunskap, den har också gett lite energi. Även om jag nu var jättetrött efter resan så känne jag att energin för valrörelse har blivit större. Under resan till Bryssel träffade vi folk från olika fackliga organisationer. Vi besökte parlamentet och kommissionen. Vi gick stadsvandringar och åkte kanaltur med båt. Det som slog mig mest under resan var nog alla dessa byggnader. Överallt fanns det byggnader gjorda av en helt otrolig arkitektur. När man såg dessa byggnader så insåg man verkligen vilket tråkigt land Sverige är. Jag vet ingen byggnad som kan mäta sig med de kyrkor och byggnader som jag fick se där nere.








Sällskapet som jag och MaR åkte med var folk från olika fackavdelningar i väst. En salig blandning av folk. Somliga bättre än andra. En det var riktigt roliga faktiskt. Men nog var det mycket som fick mig att fundera. Klart som fan att det blir hetsjakt på Wanja när det är en sådan otrolig grabbig jargong inom fackföreningsrörelsen. Wanja gör det bra som står ut. När män som jag åkte iväg med slänger ur sig högst olämpliga kommentarer så börjar man ju fundera en del.
"Det finns inga kompetenta kvinnor inom facket" var en kommentar som var mer än olämplig. Framförallt när det fanns flera kvinnor i rummet som var där på fackligt mandat. Kvinnor som har styrelseuppdrag och som i mina ögon var betydligt mer kompetenta än många av de män som fanns där.
Att det sedan kom en kommentar om en föreläsare "Undra vad den lilla tösen har att säga" Redan innan den kvinnan hade börjat sin föreläsning hade de redan tagit i från henne allt. De hade förminskat henne och gjort henne till något litet och mindre viktigt. Vilket i mina ögon är en ren jävla härskarteknik!
Det som kanske i detta sammanhang är något att tänka på är att Veronica Nilsson(Kommentaren var inte om henne) som jobbar där nere för LO/TCO/SACO var den som hade den absolut bästa föreläsningen. Den kvinnan kunde nog mer än någon annan. Jag kan nästan lova att man kunde fråga henne vad som helst om facket och facklig/politisk samverkan och hon kunde ge dig ett svar på frågan. Hon om någon tog mig med storm under vistelsen i Bryssel.

Sen under en liten egen tur i stan så tog jag mig till Pisspojken! Ett måste om man är i Bryssel. Dock är han en besvikelse för den som förväntar sig något stort. Statyn var inte mer än typ 30 cm hög. Den stod som gömd i ett hörn och inte mitt på torget. Men det var helt klart en upplevelse att se den.





Vädret där nere var blandat. På dagarna när vi hade föreläsning och satt inne så var det strålande sol och varmt. Sen på kvällarna när vi skulle gå stadsvandring eller skulle ta oss till middagen så regnade det. Inget paraply hade jag packat ner- så ett tips till er som ska till Bryssel, ta med ett paraply!

Köpt med mig lite choklad hem. Himmelskt gott! Så nu ska jag sätta tänderna i en bit och sedan sova!

Imorgon är det kampanj hela dagen! Åsa kommer till stan! Så kamrater- Sov gott!

Ciao!

Inga kommentarer: