tisdag 28 april 2009

Är det viktigare att Mona avgår än att vi får en ny regering?

Den frågan ställer jag till alla de "sossar" som vill att Mona avgår. Är det viktigare att kämpa för att se Monas avgång än att se till att sossarna vinner valet dels nu den 7 juni och sedan i september 2010? Jag förstår verkligen inte hur de människor som säger sig vara sossar tänker. Speciellt inte när de hellre kämpar för att se Mona petas från sin post än att kämpa för en röd valseger. Mona är för mig en fantastisk kvinna! Hon är en bra ledare och hon har nya tankesätt. Dock är det kämpigt att alltid behöva slå i underläge. Jag tror inte att det finns många andra där ute som skulle kunna ta sig an hennes uppgift och göra det bättre än vad hon gör. Allt handlar bara om att ge henne en chans. När Göran var partiets ordförande gick snacket att han var för bufflig. Han körde över folk och lyssnade inte speciellt mycket andra. Han körde sitt race. Sen när Mona tog över så ville hon försöka få bort det gubbiga och buffliga sättet att styra. Och vad händer då? Jo hon klassas som svag och handlingsförlamad. Folket behöver en "landsfader" någon som leder och styr vårt land. Det kan jag hålla med om. Frågan är ju bara på vilket sätt det ska göras. Är det Görans buffliga sätt eller Monas lyssnande sätt? För vi kan inte längre låta Reinfeldt göra det. Inte när vi ser hur lite han faktiskt gör för den "vanliga" människan.

Jag har träffat Mona många gånger. Hon är verkligen en underbar människa med en otrolig värme och ett stort hjärta. Hon lyssnar för hon vill låta folket komma till tals och hon tror att vi, du och jag, kan hjälpa henne med nya sätt att tänka och lösningar på problem. Tyvärr håller inte alla med mig. Tittar man sedan på vilka det är som vill se hennes avgång så kan man ju dra en slutsats. Gubbvälde! Det är nästan bara äldre gubbar från partiet som kritiserat henne. Det är äldre gubbar som vill se hennes avgång. Det är äldre gubbar som fortfarande lever kvar i en tid som varade för länge sedan i en annan värld och i ett annat Sverige. Till dem säger jag- Gubbar välkomna till dagens verklighet. Kvinnorna står inte längre fastkedjade i spisen, de är inte alls lika självklart att det är vi kvinnor som tar ut all föräldraledighet och det går visst för en kvinna att ta sig in i politikens finrum och nå toppen! Har ni missat det så tycker jag att ni ska börja studera verkligenheten i dagens Sverige!

Vi kommer aldrig vinna valet om vi i de egna leden inte ställer oss bakom de val som vi själva har tagit. För det är just det. Det är vi Socialdemokrater som valt Mona till den post som hon nu sitter på. Det är vårt ansvar att se till att hon kan känna sig trygg där. Vi måste ställa upp för henne och visa att vi vill något annat än den borgerliga regeringen! Så sluta tjaffsa och förena eder! Kämapr vi inte tillsammans för att nå samma mål så kommer vi inte att vinna och då blir det fyra år av baksmälla igen! Det har inte jag tänkt acceptera och ställa upp på!

Så kom igen nu! Alla tillsammans!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra inlägg Ida!