tisdag 14 augusti 2007

Dålig, men ska bli bättre...

Har insett att jag är väldigt dålig med det här att blogga. Det är inte alls så ofta det kommer ett inlägg som jag önskar att det gjorde. Men nu jävlar ska jag ta mig själv i kragen och leverera lite!

Har varit på kongress i Örebro under veckan. Ett alltid lika spännande uppdrag. Speciellt denna kongress. Då tänker jag främst på valet av ordförande. Själv var och är jag anhängare till Laila! Värdens kanske skönaste och grymaste tjej! Men tyvärr blev det inte hon som tog hem det. Med 115 röster mot Jyttes 131 röster förlorade Laila. Det är med stor besvikelse och sorg som man måste acceptera resultatet av ett demokratiskt val.

Jag hade gärna sett Laila stå där och tacka för förtroendet. Hört på hennes under bara stämma och känna känslan av engagemang som kryper runt i kroppen. Men i stället var det Jytte som skulle försöka få mig att känna det. Men jag är ledsen. Jag kände inget engagemang som kröp runt i kroppen och jag kände ingen glädje.

Det är tidigt att döma. Det har nu bara gått ett par dagar och jag tycker ändå att man ska ge Jytte och den nya förbundstyrelsen en chans. Kanske visar det sig att det bli en positiv överraskning. Även om det just nu känns svårt att tro.

Jag har alltid sett mig själv som neutral. Alltid gått in för att lära känna personen i fråga. Sen är det en sak att vi kanske inte alltid tycker lika rent politiskt. Och det är en inställning som jag saknar hos flera som är med i SSU. För tänk om fler tänkte så. Så mycket mindre interna dispyter som skulle finnas.

Jag har ett tips! LÄR ER LYSSNA!

Lyssnar man på varandra, och visar man att man kan ta och ge, så blir förutsättningarna för en kompromiss större. Och det är det som måste till för att förbättra SSU. Vi måste lyssna mer på varadra. Men det är jävligt svårt när det snackas skit, när knivar stöts i ryggar och när våra egna sprider ut information som skadar mer än den gör nytta.

Kanske skulle det vara dags för ett stort generationsbyte! För en stor orsak till att SSU nu befinner sig i den situation som det gör beror nog på att det är för många gamla rävar med i spelet. De som inte riktigt klarar av att lämna SSU och gå vidare. De är istället kvar och bidrar till att konflikten lever vidare. Speciellt när man vissa gånger använder sig av riktigt fula metoder. Tänk om dessa människor bara kunde gå vidare. skaffa ett liv utanför SSU och lämna det till oss yngre som verkligen vill förändra och förbättra SSU! Vi som lyssnar på varandra och vi som kan sammarbeta över gränserna! Då skulle vi nog bli större och så jävla mycket bättre!

Lite tankar från mig bara...


Tänkte berätta lite om Människor som visat sig betyda mycket för mig under kongressveckan i Örebro och människor som får mig att vilja stanna kvar i SSU!

Åsa- Ordförande i SSU Norrbotten. Vilken tjej! Hon har ett otroligt engagemang och en stark vilja! Hon är en bra förebild för många! Hon har gjort ett väldigt bra jobb i en hårt pressad valberedning under veckan! Och jag är stolt över henne!

Szögi- Vår underbara delegationsledare! Alltid varit oss till hands och ställt upp när vi behövt hjälp på de politiska områderna. Alltid haft ett öra som kunnat lyssna och hjälpa till att analysera. Han är guld värd!

Kenny- Lillgrabben från Värmland. Endast 16 år med sjukt duktig politiskt! Har läst hans blogg och det är svårt att se en 16 åring bakom de orden. Han har under veckan alltid haft en kram till hands, alltid ett leende på läpparna och alltid en åsikt och tanke kring allt. Vill och hoppas att man får se mer av honom nu och i framtiden!

Otto- Också han från värmland. Han som aldrig kan sluta prata om att jag är lik Sara Asp. En gammal SSUare från värmland. Otto, precis som Kenny, alltid ett leende på läpparna. En riktigt go kille!

Emelie- Bruden från Dalarna! Alltid glad och alltid kramsjuk! Och så himla söt!

Björn- Min "lillebror" från Luleå. Endast 16 år men så otroligt duktig! Rolig och påhittig. Går inte riktigt att beskriva, men jag ser framemot att förlja hans utveckling inom SSU.

Kalle- En av världens skönaste killar. Kung på dansgolvet och kung på att höja stämmningen. Kommer sakna honom otroligt mycket nu när han inte längre får sitta kvar i FS. Hoppas verkligen bara att han inte försvinner från SSU. För jag behöver honom och det vet jag fler som gör!

Sen finns det självklart fler människor jag skulle vilja skriva om. Men det får bli en annan gång.

Måste gå hem för att sova lite nu så att jag orkar med natten på ålderdomshemmet där jag jobbar./ Ida

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hör den underbara norrländskan strömma genom huvudet när jag läser din blogg.. Dina ord rinner igenom kroppen och bara renar allt,
din ärlighet, din kärlek ja all din energi bara växer sig stark! Du ska veta att en underbarare människa är inte lätt att hitta, SSU behöver fler som dig och du har så rätt i varje ord du säger!
Nu är kampen vår, och så jag ska kämpa för precis det du tar upp i bloggen. Är så glad att du finns, det ger mig kraft! / Kramar Emmelie