måndag 27 augusti 2007

On my way

Klockan är nu 01.08. Det är måndag och idag åker jag på en av mina livs resor. 10.45 sätter jag mig på flyget ner till Stockholm för att sedan ta 14.35 flyget vidare till Bangkok. Där väntar jag några timmar för att klockan 09.20, imorgon tisdag, åka vidare till Manila huvudstaden på Filippinerna.

Och det är med stor spänning och förväntan som jag åker.

Spänning för att det ligger så långt bort och att jag måsta prata engelska. Förväntan för att träffa våra systrar och bröder och uppleva en helt ny kultur och ett helt nytt land.

Samtidigt är det också med rädsla och illska som jag åker.

Rädd för att se den verklighet där så många människor måste leva med fattigdom och sjukdom. Illska för att vi , på 2000 talet, inte kommit längre.

Det går inte riktigt att vara beredd på allt man kommer få se. Det är jag väl medveten om men jag har mina bilder i huvudet. Jag vet hur det såg ut i palestina. Alla ruckel till "hus", alla barn som tiggde och vattnet som kunde liknas med ett diskvatten när vi diskat rikigt skitiga saker.
Och då är det långt ifrån allt elände som jag fick uppleva.

Trots de ekonomiska hinder, de usla levnadsförhållanderna och misären så är det en sak jag avunnas dessa människor. Och det är dess lycka. För dem kan en liten, liten sak eller handling innebära lycka i flera dagar, veckor och år. En lycka som jag tyvärr ser allt för lite av här hemma. Tänk om alla, inklusive jag, kunde känna sig lycklig för att få gå i en gratis skola, få mat på bordet varje dag och möjligheten att ta en dusch i rent vatten när man vill. Istället har iaf jag en ovana att klaga över allt för mycket. Jag måste lära mig om lyckan i enkelheten.

Det får räcka för ikväll. Jag kommer i mån av tid och möjlighet uppdatera bloggen när jag är där. Ska försöka lägga upp lite bilder också. Men ni får ha det så bra här hemma i rika Sverige! Duscha, ät och gå till skolan. Känn lycka för dessa saker och sänd gärna en tanke till de delar av världen som kanske inte har det lika bra ställt som oss.


Och Linnea- Jag kommer hem levande, inte i en kista!

Inga kommentarer: