tisdag 19 augusti 2008

Religiöst

Ser en film på TV som heter Saved!
Det handlar om den kristna flickan Mary som går på en Kristen skola i USA.
Jag har hunnit se filmen i en kvart och jag hatar redan kristna skolor.
Det skolorna gör med eleverna skulle jag aldrig tillåta någon göra mot mina barn den dag jag skaffar sånna.
Morgonen började med en stor samling i Aulan. Det var någon som skulle föreställa en frälsare som höll armarna rakt upp och ropade på herren och GUD. Sen bad han eleverna, som hade känt att synden var nära, komma fram så att de skulle bli frälsta. Det hela var så himla sjukt.

Jag har inget emot kristna och att andra människor har en tro. Jag har många vänner som är och har det. Men jag har svårt för det där extrema. Då det når det sektliknande slaget, då folk verkar göra allt för att de tror att de ska lyckas förändra ,för att de är de bra människorna, människorna utan skuld, människorna som är sända till jorden av gud, människorna som verkligen lever i en helt annan värld än en själv. Det är det jag har svårt för, det som tar hela grejen till en helt annan nivå av verklighet eller fantasi.

Därför är det helt sjukt att man tillåter religiösa friskolor. Att folk vill sätta sina barn på skolor som hjärntvättar dem, att vuxna människor frivilligt väljer att göra sina barn en sådan otjänst. Jag förstår det bara inte. Jag skulle aldrig sätta mina barn på en religiös friskola där de blir hjärntvättade.

Enda friskolan mina barn skulle få gå är den som SSU Södra Älvsborg har ansökt om att få starta. Där man får lära sig om allas lika värde, där de får lära sig om jämställdhet och den övriga socialdemokratiska värdegrunden. Det skulle inte handla om en hjärntvättning. Det skulle handla om bra uppfostran!

Sen tycker jag att det är ok att det startar friskolor, som ett komplement till de kommunala skolorna. Men det ska aldrig starta en friskola som har syftet "vinst". Vinsten ska vara välutbildade unga människor och en bra grund för framtiden. Sen handlar det om individens behov. Kan inte den kommunala skolan, mot all förmodan, inte tillgodose den enskilda individens behov men en friskola kan det, då tycker jag också att det är ok att välja friskolan. För jag tycker att varje individ skall ses, ingen ska hamna i mörkret. Och idag tycker jag att vi har kommit så pass långt att vi ska kunna klara av att se till varje enskild individs behov, så att var och en ska få de förutsättningar de behöver för att kunna förverkliga sina drömmar.

1 kommentar:

Tobias sa...

Måste bara lägga en kommentar om religös skola VS SSU skolan, det är juh just det som är grejjen, eftersom föräldrarna är religösa så tycker de att ungarna får en bra uppfostran genom en sådan skola, precis som att en sosse skulle säga så om en ssu skola...
Diskussionen om religion VS vetenskap är dock en helt annan.