torsdag 21 augusti 2008

Systerskap! Funkar bättre med snopp.

Kvinnor emellan är det viktigt att hålla ihop och stötta varandra. Överallt i samhället diskrimineras vi kvinnor på grund av vårt kön. Något som varken du eller jag kan rå för. De patriarkala strukturerna finns i hemmet, skolan på jobbet och även på fritiden. Studerar man folk så ser man rätt snart vart i ordningen de står. Jag är less och jag är förbannad. Förbannad över att mitt kön skall påverka mitt sätt att leva och mina möjligheter att förverkliga mina drömmar.

Man talar ofta om 5 härskartekniker. Sätt att genom små handlingar och ord trycka ner och kränka någon annan person. Ofta talar man om att det är männen som använder dem mot kvinnorna, men ser man efter ordentligt används det flitigt kvinnor emellan.

1. Osynlighetsgörande
2. Förlöjligande
3. Undanhållande av information
4. Dubbelbestraffning
5. Påförande av skuld och skam

Jag hatar verkligen härskarteknikerna. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag också brukar använda mig av dem. Men jag använder dem när någon förtjänar det. (Om man nu kan säga att någon någonsin förtjänar att utsättas för dem?)


Sätter man samman en grupp med flera män och bara en kvinna är chanserna rätt stora att det blir en man som är chef. Samma sak händer om man har en grupp kvinnor med bara en man. Mannen blir oftast chef där också. Men tar man första gruppen med män och bara en kvinna och låter en kvinna till komma in i gruppen. Tro inte då att kvinnorna gaddar ihop sig för att göra sig starkare. Nej då. De kommer så klart att konkurera med varandra i stället för stötta och hjälpa varandra. De kommer göra allt för att vinna popularitet hos männen för att kanske hamna på en lite bättre position än den andra kvinnan.

Sätter man däremot in en man i gruppen med kvinnor och bara en man då får ni se riktig kamratskap. Männen kommer göra allt för att stötta och hjälpa varandra så att någon av dem når toppen. Sen har de betydligt mer gemensamt med varandra tycker de och därför kommer den ena mannens framgång hjälpa den andre mannen framåt.

Det är därför jag så många gånger verkligen hatar det faktum att jag blev född kvinna. För det är fan inte många kvinnor som har förstått grejen med systerkap!

Hannah, Rut och Linnea är några av de få som jag så här på rak arm kan säga har förstått grejen! De har fattat att det är viktigt att ställa upp för sina vänner, stötta och peppa på. De har fattat att de ska ge tröstande ord när det brister men avsluta med att säga- Men du kommer att fixa det, jag finns här om du behöver mig och jag vet att du är stark!
De är till dem man kan ringa för att få hjälp och svar när man hamnar i trubbel eller får problem. De är de som offrar lite av sin egna tid för att hjälpa någon annan. De säger vad de tycker, de hjälper en att guida sig själv genom livet.
De är riktiga systrar!


Fatta vad skönt det skulle vara om man hade snopp! Allt skulle bara lösa sig och sluta bra ock lyckligt (om man inte cyklar omkull och får stången mellan benen, för det slutar sällan lyckligt, aooootch!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är så klok!