lördag 26 april 2008

Norrskensflamman och polisen

Ja då var det inte säkert att man hade kvar sitt jobb längre. Speciellt inte efter dagens händelser!

Jag och Jonas från Skaraborg hade ansvar över lunchen. Vi skulle steka lite hamburgare för att göra det så enkelt som möjligt för oss. Men enkelt var bara ett ord att drömma om. Jag hade hunnit steka 3 hamburgare, Jonas hade hackat lite sallad. Jag lyfte på locket till grytan för att lägga burgarnavärmning och då blidas det ett otroligt stort moln av rök. Hela köket fylls av rök och just när jag öppnat dörren för att vädra lite så startar brandlarmet. Till en början tycket jag inte att det var så allvarligt. Jag trodde att man kunde stänga av larmet och förhindra en utryckning. Men jag trodde fel. Det tog inte lång tid innan brandkåren, ambulansen och polisen kom. Allt för att jag och Jonas skulle steka lite hamburgare till våra hungriga kursdeltagare.

Hela händelsen hade väl varit ok om det bara hade varit vi SSUare på folkhögskolan. Men nu var det elever kvar över helgen, scouterna hade något större möte och sen var det en hel del annat folk i de olika husen på området och brandlarmet hade ju självklart startat i alla husen.
Malins pass fick avbrytas, och jag fick med ett skamset leende gå runt till dessa olika grupper och berätta att det bara var jag som stekte hamburgare och att det inte var någon allvarlig fara skedd. Fick mig ett snabbt samtal för att förklara händelsen med både polis och brandkår. I ett inlägg som kommer senare i veckan eller imorgon så kommer ni se en bild på mig och polisen. Dessutom fick jag ett nytt smeknamn här nere- Norrskensflamman! (ni fattar va?)

Kvällens samkväm var också i en klass för sig. Hussein var den som drabbades hårdast. Först får han en spark i ansiktet när vi lekte flytta kropp på armar. Sen skulle vi ha en ledarskapsövning när man ska lita på varandra. En person ska genom att bara använda rösten leda den andre som har ögonen förbundna runt en bana. Och den här gången spårade det ut rätt rejält. En kille skulle bli ledd av en annan. Men det gick lite snabbt. De trängde sig i framför ett annat par och helt plötsligt springer det bakre paret in i par nummer 1. Detta i sin tur skapar en kedjereaktion och mitt i allt skallar den ena killen lyktstolpen. Det blev en riktigt jävla smäll! Han kommer säkert ha en rejäl fläskläpp imorgon.

Är rätt trött nu. Ska komma i säng rätt tidigt idag. Ska fixa frukosten imorgon.

Jo dte höll jag på att glömma. Vi kursledare har spelat in en egen kampanjfilm för SSU. Den kommer inom kort läggas upp här på bloggen eller bli länkad till youtube. Det är sjukt roligt och jag låg dubbelvikt på marken när vi spelade in den! Det är verkligen något som måste ses!


Diggi-loo diggi-ley SSU finns för dig!

1 kommentar:

S.A.M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.