torsdag 17 april 2008

Vägen är lika mycket min som din, GUBBE!

I dag blev det en stor krock när jag och Malin var ute och gick. Inte en krock mellan bilar utan en krock mellan mig och en tjock gubbe! Jag har under en kurs som jag gått för länge sedan fått tankar och idéer kring lite saker som man kan tänka på och uppmärksamma för att sedan ifrågasätta vems rätt och vems skyldighet vissa saker är. Till exempel det här när man möter någon på trottoaren. Vems skyldighet är det att väja sig för den man möter? För båda har ju rätt till vägen på samma villkor. Men om man studerar detta så ser man att även i ett enkelt vardagssammanhang som detta så finns det hierarkiska strukturer.

En väldigt intressant studie.

Säg att jag möter en kvinna, vi båda väjer då ungefär lika mycket. Båda väjer undan för varandra i alla fall.

Möter jag ett barn så brukar båda också väja sig. Men barnet väjer sig nog i de flesta fallen.

Möter jag en gammal människa så brukar jag väja. Känns schysstast så.

MEN

Möter jag en man, äldre herre, så förväntar han sig att jag ska väja. Han tycker att han har mest rätt att gå på trottoaren och han har absolut inte tänkt flytta på sig. För han är ju mycket bättre och mycket mer värd! (hör ironin)

Och det var precis det som hände idag. Jag möter en gubbe med hatt, kostym och gubbmage. Han såg sig nog själv som en väldigt viktig person. Jag kunde inte bara hålla mig så jag var tvungen att kolla vad som hände om jag bara förtsatt och gå utan att väja mig.

KROCK!
Vi gick in i varandra, gubben mumlade något om att det var väl onödigt och att jag skulle ha flyttat på mig och låtit honom fortsätta gå. Jag går där ifrån och vänder mig sedan om och säger till honom att han inte har ensamrätt på trottoaren och att det är lika mycket hans skyldighet att väja sig för att undvika en krock.

Så en uppmaning- Kolla detta nån gång när ni är ute och går. Så ser ni rätt snabbt de strukturer som finns ute på trottoaren.

Övrigt om dagen då:

Vi har hjälpt S-Studenter (GSHF) att dela ut nudlar till studenter utanför sahlgrenska. Det var dock ingen vidare genomströmning av folk, men en hel del lyckades vi ändå dela ut. Nästa vecka ska vi stå utanför JMG och Statsvetenskapen. Hoppas på bättre folkström då!

Åt en god Italiensk pastasallad till lunch! Sjukt god!
Sitter nu på kontoret och raggar folk till våra Grundkurser som vi ska ha sista helgen i April.
Har även rapporterat in de nya medlemmarna som vi värvade ute vid brunnsparken igår.
Ska ringa dem senare för att "sälja" in kursen för nya medlemmar.

Försöker få tag i en person, har gjort det en rätt lång tid nu. Men den personen verkar inte var en stjärna direkt på att höra av sig tillbaka! Och de som känner mig vet verkligen hur mycket jag ogillar när man gör så! Fan- ett sms kan väl inte vara så himla svårt att skicka iväg. Speciellt inte när personen i fråga nu mer har en jobbtelefon som hans jobb betalar för.

Ikväll är det derby mellan GAIS och IFK Göteborg. Ska vara där och jobba lite. Dela ut lite material och så. Det ska bli så roligt!


Får se vad som händer sen och till helgen- Kanske åker man till Trollhättan och hälsar på Mussa, ombudsman för Na:Älvsborg. Kanske hittar jag på något med Malin (lumpen) eller så.

Inga kommentarer: