måndag 19 maj 2008

En äkta socialdemokrat

Då har en dag med kampanjande passerat. Tillbringade dagen på Ester Mosessons gymnasium. Fick några bra samtal. Några är kanske blivande medlemmar. Vilket känns väldigt bra. Hade på kvällen ett möte för 20+. En klubb som SSU Göteborg håller på att starta upp. Tyvärr kom dte inte så många. Men vi var ändå ett trevligt sällskap på plats. Mötet bestod av fika innan vi gick till folketshus för att lyssna på Lars Danielssons föredrag om Lissabonfördraget. Han Var rätt rolig att lyssna på. Lite av självironi lade han också in. Och det är bra. Man ska nog inte ta sig själv på allt för stort allvar. Då blir man en tråkig och ointressant människa tycker jag.
Men jag måste säga att jag blev väldigt överraskad när jag lyssnade på Danielsson. Jag trodde att han skulle vara en tråkig gubbe i kostym. Gubbar som man tidigare lyssnat många gånger på. Men Danielsson var raka motsatsen. Han gick runt, hade ett stort kroppsspråk och lade en lite humor i det hela. Mycket intressant att lyssna på. Han sa också en hel del intressanta saker och bra saker att tänka på inför valet till Europaparlamentet.

Jag har väl inte hunnit tagga till riktigt inför valet nästa år. Vilket inte är så konstigt kanske, det är ju trotts allt ca 1 år kvar. Men under Lars föredrag kände jag ändå en liten längtan till nästa års valrörelse. Vilket känns bra och positivt. Jag menar, det kan väl aldrig skada att känna längtan till ett val?

Middag sen på Bazar med K,P,J,M,S,A och O. Mycket trevligt. Åt en väldigt god kyckling! Och han som jobbar där är alltid lika trevlig!

Imorgon blir det kampanj i Mölndal. Sen på dagen delar vi ut flygbland vid Brunnsparken för att uppmärksamma partiets motsägelsefulla beslut.

Imorgon beslutar man i riksdagen hurvida asylsökande och papperslösa skall få vård i Sverige. För mig är dte inget att diskutera som. Jag som sosse tror ju på allas lika värde, jag tycker att alla ska få samma förutsättninger i livet för att uppfylla sina drömmar. Och jag tycker absolut att vi skall visa solidaritet med dessa människor som av olika anledningar tagit sig till Sverige för att komma ett steg närmare sin dröm. Därför tycker jag att man skall rösta för vård till Asylsökande och papperslösa. Och man skall rösta nej till de förslag som kommer att läggas imorgon. Tråkigt är det ju bara att partiet inte riktigt håller samma linje där. Men vi får väl hoppas att det händer ett underverk under natten. För är man en äkta socialdemokrat så bör man förstått att vård är en mänsklig rättighet! Annars kan man ju börja fundera på om man verkligen har hamnat rätt.

På kvällen kommer vi åka tillbaka till Mölndal för att börjar starta upp Mölndal som kommun och klubb. Det ska bli oligt och träffa tjejerna där. De är så jävla grymma!

Nu ska jag vara trevlig med Katina innan det är dags att sova.

Hörs mer imorgon!

Inga kommentarer: